K čemu je analýza klíčových slov a jak na to

Analýza klíčových slov je proces, při kterém zjistíme jak si stojí klíčová slova v očích uživatelů a záznamech vyhledávačů. Zjišťujeme různé metriky, abychom dovedli připravit výslednou podobu webu a jeho jednotlivých stránek. V ostatních návodech na SEO jste se dozvěděli, jak vyhledávač čte a vnímá jednotlivé stránky. Nyní se vrhneme na konkrétní data.

Za svou kariéru jsem viděl mnoho podob analýz klíčových slov. Lišily se zejména množstvím zkoumaných metrik a samozřejmě rozsahem výstupu. V takové analýze jde totiž o to, abyste splnili úkol, čili vytvořili hodnotný dokument, který pomůže samotné optimalizaci a bude sloužit jako jízdní řád. Při tvorbě analýzy se snažím zjistit následující informace:

  • Které výrazy uživatelé hledají (a proč)
  • Jaká je hledanost těchto výrazů (abych věděl, jaký obsah budu tvořit)
  • Které z těchto výrazů jsou relevantní pro vás (dovedete dobře odpověďět nebo nabídnout řešení - vydělat)
  • Kolik stránek na e-shopu či webu již máme
  • Kolik stránek musíme založit

To je úplný základ, co potřebuji vědět. Pak teprve mně budou zajímat další informace:

  • Sezónní hledanost
  • Cena za reklamu (pokud ji v portfoliu plánujeme)
  • Počet výsledků na dané klíčové slovo
  • Zpětné odkazy

A s těmito získanými daty pracuji dále.

 

Jak vytvořit analýzu klíčových slov

Samotný proces tvorby analýzy klíčových slov vyžaduje užití některých nástrojů. Například pro vytvoření analýzy pro ČR budu chtít od klienta popsat jeho business, obchodní model a proces. Dále si nechám vysvětlit, jak funguje dané odvětví a konkurence. Pak si o tématu ještě něco navíc zjišťuji, čili dělám průzkum. A teprve pak jdu do Google Analytics a Google Search Console.

V další fázi potřebujeme získat data o hledanosti. V minulosti jsem používal Collabim, ale přešel jsem na Marketing Miner. Víc mě baví, i když nová verze Collabimu je také super. K Marketing Mineru doporučuji návod, který přímo k těmto účelům vznikl a jde krok za krokem:

Jak na analýzu klíčových slov při používání Marketing Mineru a Open Refine

 

Co dělat s daty z analýzy klíčových slov

Hodně záleží, pro koho daná analýza je. Pokud si jí připravuji pro sebe, výstup mi stačí jiný, než pokud potřebuji předat ucelená data pro copywritery. Obecně je však dobré ve výstupu analýzy seřadit příbuzná slova, rozhodnout se, která slova patří na kterou stránku v obsahu - párovat s URL adresami - případně doplnit textovým komentářem, aby se zvýšila úspěšnost pochopení myšlenky. Zkrátka musíme vymyslet jaký obsah a proč vytvoříme.

Bohužel poslední dobou si všímám nešvaru, že analýzy jsou postavené zejména na notoricky známých věcech a doporučeních, jak psát meta tagy nebo jak psát obsah pro web. Tato praktika je však zbytečná, přece neplatíte za informace, které se dočtete na blogu většiny schopných SEO konzultantů. Důležitá jsou totiž ta data, která obdržíte. Většinou se jedná o tabulky a grafy v Excelu nebo Google Sheets.

A pak už zbývá tato data v souvislosti se znalostmi, které o vyhledávačích víte, uvést do praxe. A tom se dočtete v dalším článku o procesu optimalizace pro vyhledávače.

 

K čemu mi pak analýza slouží?

Zjistím, jak dané zboží nebo služby lidé vyhledávají a můžu se podle toho rozhodnout, jaké stránky na webu chci, nebo dokonce musím mít. Pomůže mi také při rozhodování, kolik stránek musím na webu založit. Za nejdůležitější přínos analýzy klíčových slov pak považuji pohled na zboží z hlediska uživatele a díky tomu vím, že můžu uspět na konkrétní kombinace dotazů. Třeba v analýze zjistím, že povlečení lidé hledají podle rozměru, materiálu a barvy. A musím tedy proto zakládat vstupní stránky i pro kombinované dotazy.

Způsob tvorby takových stránek se pak liší dle systému, který zákazník používá. Když se podíváme třeba na nejčastější české řešení Shoptet, můžu na základě analýzy doporučit, které kategorie založíme jako statické a které jako parametrické. Parametrické kategorie mají navíc tu výhodu, že se dají založit hodně rychle. Co už pak zabere čas je kategorie doplnit například vhodným nákupním rádcem, nebo jiným užitečným obsahem. Zajímavě na to šel e-shop dudlu.cz, který se specializuje zejména na zboží pro děti. Konkrétně se můžete podívat například, jak mají řešené hračky pro děti.

Přínosů analýzy může být daleko více, nejlepší je situace, kdy se s analýzou pracuje kontinuálně a do dokumentu se zaznamenávají i URL adresy k jednotlivým clusterům klíčových slov. Ale to už záleží na chuti a možnostech jednotlivých klientů.

 

Zpět na SEO návody